Η ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΚΟΥΒΕΡΤΕΣ ΑΡΙΣΤΟΝ

Οι διαφημιστικές καταχωρήσεις είναι εκείνες που συντηρούν τα έντυπα. Ειναι λοιπόν φυσικό να γινεται προσπάθεια να εξασφαλισθούν οσο το δυνατόν μεγαλύτερα διαφημιστικά κονδύλια για κάθε έκδοση. Οι αναγνώστες και οι αναγνώστριες διαμαρτύρονται βέβαια για τις πολλές διαφημιστικές σελίδες. Παρ’ ολα αυτά κανείς διευθυντής δέν διανοείται ν΄αρνηθεί καταχωρήσεις για να προβάλει τα θέματα της σύνταξης. Και η δικαιολογία μας ήταν οτι και η διαφήμιση αποτελεί ενημέρωση.
Τελικά σε συνεννόηση με το διαφημιστικό τμήμα καθορίζεται ένα ποσοστό καταχωρήσεων ανά 16σελιδο. Με την ύλη βέβαια να υπερτερεί (συνήθως), Οι καλύτερες θέσεις θεωρούνται μπροστά και δεξιά (το αριστερά έχει γενικά καταργηθεί εδώ και πολλά χρόνια) η δίπλα σε σχετικό θέμα. Π.χ. βούτυρο ή σκεύη κουζίνας δίπλα σε μαγειρική. Στό πλάνο κάθε τεύχους το πρώτο 32σέλιδο έχει αριστερά σελίδες ύλης και δεξιά τις διαφημίσεις. Τα «σαλόνια» μπαίνουν πάντα μπροστά.

ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ 4ΧΡΩΜΙΕΣ
Οταν η ΓΥΝΑΙΚΑ κυκλοφόρησε σε όφσετ και σε μεγάλο σχήμα τον Δεκέμβριο του 1957, με άμεση συνέπεια καλύτερη έγχρωμη εκτύπωση, έπρεπε να πεισθούν και οι διαφημιστικές εταιρίες να βάζουν 4χρωμες καταχωρήσεις (ως τότε ήταν δίχρωμες). Κι όπως μου διηγήθηκε η καλή φίλη και συνάδελφος Πέπη Μπουζούλα για να τούς πείσει ο Ευάγγελος Τερζόπουλος χρωμάτιζε μόνος του (είχε τελειώσει τη Σχολή Καλών Τεχνών) τις καταχωρήσεις για να τούς αποδείξει πόσο μεγαλύτερη απήχηση θα είχε έτσι το προϊόν τους.
Η Πέπη Μπουζούλα ήταν υπεύθυνη διαφήμισης πάρα πολλά χρόνια στη ΓΥΝΑΙΚΑ. Τη χρυσή εποχή οι εταιρίες έκλειναν σελίδες μήνες πρίν, ειδικά μάλιστα για τα γιορτινά τεύχη. Η Πέπη δεν έκανε χατήρια σε κανέναν. Δέν υπήρχε λόγος να κάνει γιατί έτσι κι αλλοιώς η ΓΥΝΑΙΚΑ ήταν το πρώτο περιοδικό σε διαφημιστικές σελίδες. Οταν έκλεινε το κάθε τεύχος όσοι είχαν μείνει εκτός κατευθύνονταν στα άλλα γυναικεία έντυπα, που περίμεναν υπομονετικά.
Η ροή αυτή διαφημίσεων στα έντυπα, κάποια στιγμή άλλαξε μορφή. Τα γυναικεία περιοδικά έγιναν πολλά, όσα είχαν ξένους τίτλους, έπαιρναν τις καταχωρήσεις των πολυεθνικών εταιριών, κυρίως στον τομέα της μόδας και της ομορφιάς, Για να προσελκύσουν διαφήμιση (το πιό σωστό θα ήταν να έλεγα για να κυνηγήσουν διαφήμιση) ολα τα περιοδικά δημιούργησαν τμήματα παραγωγής. Οι απασχολούμενοι στον τομέα αυτό έκαναν μέν τις επαφές με τις διαφημιστικες εταιρίες για να εξασφαλίσουν κάποιο πρόγραμμα κυρίως όμως έψαχναν να βρούν καινούργιους πελάτες. Στο ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΚΙ ΕΓΩ μετά την αποχώρηση της Πωλίνας Γαβρά, ανέλαβε η Ντενίζ Κωνσταντακοπούλου, μαζί με άλλους συνεργάτες. Η δουλειά τους κάθε άλλο παρά εύκολη ήταν αλλά ευτυχώς η απόδοση τους ήταν αξιόλογη.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΚΑΙ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Γιά μεγάλο χρονικό διάστημα όσοι ασχολούντο με τη μόδα, την ομορφιά και την αγορά, ήταν ελεύθεροι να διαλέξουν τα ρούχα, τα καλλυντικά η τα αντικείμενα που έβρισκαν ενδιαφέροντα από οποιοδήποτε κατάστημα. Οταν όμως τα περιοδικά άρχισαν να κυνηγάνε τη διαφήμιση τα πράγματα άλλαξαν. Το εμπορικό τμήμα απαιτούσε να γίνονται οι επιλογές από τους πελάτες του εντύπου. Λέγεται οτι ο πρώτος που ζήτησε μερίδιο στα ρεπορτάζ ηταν ο Αρμάνι. Που έβαζε πολλές καταχωρήσεις στη Vogue, χωρίς ικανοποιητική παρουσία στις σελίδες της μόδας.
Στον Δημοσιογραφικό Οργανισμο Λαμπράκη η συνεργασία μας με τον εμπορικό τομέα ήταν πολύ στενή. Στή σύνταξη στο ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΚΙ ΕΓΩ εξυπηρετούσαμε κυρίως τους πελάτες μας σε ο,τι αφορούσε τη μόδα και την αγορά. Και η εξυπηρέτηση ήταν ανάλογη με τον όγκο των καταχωρήσεων.Οι συντάκτες έπαιρναν κατάλογο των πελατών που έπρεπε να προβάλουν στα ρεπορτάζ τους. όπως άλλωστε συνέβαινε πιά σε όλα τα έντυπα. Ολα αυτά όμως δέν είχαν αντίκτυπο στούς αναγνώστες, γιατί συνεργαζόμαστε με μεγάλες εταιρίες και καταστήματα, όπου μπορούσαν να βρούν τα πάντα. Μετανοιώνω όμως γιατί δέχτηκα να πουλήσουμε και το εξώφυλλο μας σε εταιρίες γαλακτομικών προϊόντων έστω κι αν το εκαναν και άλλοι. Βέβαια οι φωτογραφήσεις ήταν δικές μας, αλλά αυτό δέν άλλαζε πολύ την κατάσταση.
Το ίδιο στενή ήταν και η συνεργασία μας με τους πελάτες μας στο περιοδικό ΓΑΜΟΣ. Εκεί τα πράγματα ήταν ακόμη δύσκολα. Στα ρεπορτάζ μόδας συμμετείχαν μόνο οι πελάτες και μερικά γνωστά ονόματα, που οι διαφημιζόμενοι δέχονταν γιατί αναβαθμιζόταν έτσι η δική τους παρουσία. Για το περιοδικό η πολιτική αυτή είχε μια λογική γιατί δέν στηριζόταν στην κυκλοφορία του αλλά στις διαφημιστικές καταχωρήσεις και λειτουργούσε ως πολυτελής κατάλογος. Οπως άλλωστε και τα ξενα έντυπα ακόμη και το Sposa Vogue.

ΙΔΕΕΣ
Οι διαφημιστικές εταιρίες έβλεπαν τωρα με μεγάλη ικανοποίηση να τούς παρακαλούν τα περιοδικά. Και το εκμεταλλεύτηκαν. Ζητούσαν καινούργιες ιδέες (που παρουσιαζαν στον πελάτη σαν δικές τους) για να εγκρίνουν μια καταχώρηση. Ετσι οι παραγωγοί απευθύνονταν κυρίως στη σύνταξη η σε μακετίστες για να βρεθούν οι ιδέες που θα άρεσαν, Βρίσκαμε πολλές και ενδιαφέρουσες , που εννοείται πραγματοποιούσαμε εμείς. Και παρ’ ολο που οι συντάκτες αμείβονταν ξεχωριστά, θεωρώ οτι μπλόκαρε τη δουλειά μας και χρειαζόταν μεγαλύτερη προσπάθεια για να μήν μείνουμε πίσω σάν σύνταξη.
Πιστεύω οτι καθήκον του διευθυντή είναι να έχει ολική θεώρηση του εντύπου και να είναι ενήμερος για ότι συμβαίνει όχι μόνο στή σύνταξη (αυτή ειναι δουλειά του διευθυντή σύνταξης) αλλά και σέ όλους τούς τομείς που αφορούν το περιοδικό. Ομως λίγο πρίν αποχωρήσω από τον ΔΟΛ εφαρμόστηκε μια καινούργια τακτική που επέβαλε να απασχολείται με τη διαφήμιση αποκλειστικά και μόνο ο υπεύθυνος διαφήμισης, χωρίς ανάμιξη του διευθυντή. Δέν ξέρω τι απέδωσε το σύστημα αυτό. Αλλωστε οι διευθυντές του εμπορικού στον ΔΟΛ φρόντιζαν κυρίως να εξασφαλίσουν διαφημίσεις πρώτα πρώτα για το Μαrie Claire, και μετά για το Cosmopolitan και το Βήμα Donna. Οι υπόλοιποι αγωνιζόμαστε μόνοι μας.

ΕΜΠΟΡΙΚΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Στα πλαίσια της αναζήτησης διαφήμισης εφευρέθηκαν τα εμπορικά αφιερώματα. Στο ΠΑΝΘΕΟΝ ειχαν μεγάλη επιτυχία οσα αφορούσαν τον γάμο και τις σχολές. Κάπως έτσι άλλωστε ξεκινησε το περιοδικό ΓΑΜΟΣ που βγήκε κατοπιν σάν χωριστή έκδοση δυό φορές τον χρόνο. Στα εμπορικά αφιερώματα το κίνητρο ήταν οι επι πλέον δημοσιεύσεις που είχαν οι συμμετέχοντες. Εμπορικά αφιερώματα κάναμε και στο ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΚΙ ΕΓΩ. Κυριώτερο και πολύ επιτυχημένο ήταν εκείνο που αφορούσε τη βάφτιση. Τελικά το βγάζαμε μια φορά τον χρόνο σάν έξτρα έκδοση. Ηταν πάντως μια από τις αποδοτικώτερες οικονομικά ιδέες μου.

SOTRIS ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ 1

SOTRIS ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ 2

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Google photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s